deur
“De wereld is iemand, dus proef de smaak van de wereld.”

Cursus Creatief Schrijven groep 7 en 8 IKC Warande Lelystad

De leerlingen van groep 7 en 8 van Kindcentrum de Warande in Lelystad hebben vijf woensdagen workshops gedaan, om ervaring op te doen met creatief schrijven, onder leiding van School der Poëzie-docent Eva Vleeskruyer. Ze zijn gestart met het bedenken van ingrediënten voor een goed verhaal. Wat heeft het nou nodig? De leerlingen kwamen zelf met suggesties: de locatie, de personages, gebeurtenissen, bij voorkeur een probleem, een spannende vertelvorm en eventueel een oplossing, maar niet te makkelijk of te snel. Daarna heeft iedereen een personage verzonnen en uitgewerkt. Het was even wennen om zo’n personage niet te mooi en heldhaftig te maken, want dat valt wat saai uit.

"We hebben samen een bewerking gelezen van het verhaal ‘Huid’, van Roald Dahl. Daar werd goed duidelijk, dat je heel goed kunt meeleven met een karakter dat niet heldhaftig is en helemaal niet op je lijkt. Ook zagen we het belang van een goed probleem in een verhaal. Een suggestief (open) einde is interessant, omdat we als lezers zelf gaan nadenken over het verhaal en het na afloop een eigen invulling geven," schrijft Eva. 

De leerlingen zijn zelf aan de slag gegaan met het schrijven van een kort verhaal. Per klas zijn twee verhalen uitgekozen die voorgelezen mochten worden bij de eindpresentaties. 

Fragment uit ‘Dacht het niet’ door Davi 8B

“Ik word gebeld, het is mijn moeder. Ik neem op en gelijk hoor ik mijn moeder vragen waarom mijn laptop in de koelkast zit. Ik leg haar uit dat als er rook uit je laptop komt, dat betekent dat er ook vuur is (Niet altijd waar) en om vuur te blussen moet je er of water bij doen (dan gaat mijn laptop kapot), of je laat het afkoelen. Dat deed ik dus. Nu is ze boos omdat de ijsjes die ze had gekocht allemaal gesmolten zijn. Toen moest ik haar eraan herinneren dat ze die ijsjes alleen maar kocht omdat ze goedkoop waren, en dat ze die niet eens lust. Toen hing ze op.” 

Tijdens de eindpresentaties droegen de leerlingen in groepjes van vier de gedichten voor die zij schreven in de vierde les van de cursus. Daarbij was belangrijk dat ze met aandacht luisterden naar elkaar en elkaars woorden met respect behandelden. 

Enkele gedichten: 

Leven 

leven…

een gave gedachte

een reis door tijd en ruimte

met elke stap een nieuwe zet

een nieuwe kans om iets te betekenen

een weg vol 

om alles betekenen

dat is mijn leven

Door Dean

 

Waarom zij?

Wat nou als hij er niet was? 

Wat nou als zij er niet was?

Zou ik dan wel bestaan?

Of zou ik dan een kat zijn?

Wat nou als hij niet verliefd was?

 

Wat nou als hij iemand anders uitkoos?

Wat nou als hij op een andere school zat?

Wat nou als hij verdriet had geleden?

Had ik dan wel bestaan?

 

Waarom was zij het die hem uitkoos?

Zou ik dan hebben geroken hoe kaas rook?

Had ik mijn eerste knuffel dan wel gevoeld? 

Had ik dan mijn eerste woord gezegd?

 

Waarom zij?

door Erik

 

De wereld in mijn handen

ik heb de wereld in mijn handen

terwijl ik er op loop

zo groot ben ik toch niet?

maar toch

het is waar

ik heb de wereld in mijn handen

zo klein is ze

of ben ik juist zo groot

ik weet het niet

en ik zal het nooit weten

door Thorrin 

 

Ik houd me niet meer stil

wat ze doen is onterecht

de uitputting in kinderogen

en de wereld kijkt weer weg

met geluk word je geboren

dus is dit dan domme pech?

ik weet het, je hebt geen dure wapens

maar toch zie ik dat je vecht

alle ogen van de wereld

maar wie beschermt het mensenrecht?

het gaat niet om geloof

het gaat erom wie mens is 

door Cheyenna