Vurige debatten en emotionele essays in Antwerpen
Poëzie is iets voor mensen die graag in hun eentje zijn. Eén van de stellingen waar de leerlingen van 5 en 6 vwo van het Stedelijk Lyceum Pestalozzi en het Lyceum Deurne uitvoerig over in discussie gingen. Tijdens de voorronde van Poëzie Debat & Essay in De Studio in Antwerpen ging het er heftig aan toe. De leerlingen staken hun meningen niet onder stoelen of banken en maakten elkaar met argumenten duidelijk waarom zij het wel of niet eens waren met de stellingen. Twee leerlingen van het Stedelijk Lyceum Pestalozzi en twee leerlingen van het Lyceum Deurne zijn door naar de finale op 31 mei 2022.
Naast het voorbereiden van de debatten schreven de leerlingen onder leiding van Jacques Brooijmans een essay waarin zij hun voor- of afkeuren voor bepaalde poëzie motiveren. Met zelfgekozen gedichten onderbouwen zij wat zij lezen en herkennen in de gedichten.
De jury, bestaande uit Sarien Zijlstra, Soukaïna Bennani en Marlies Rijneveld, beoordeelde de essays en koos welke essays nog een keer voorgelezen en beoordeeld worden tijdens de finale op 31 mei 2022. Het eerste essay dat door is naar de finale is ‘Begrijpen’ van Amal, waarin zij opzoek gaat naar waarom zij poëzie niet begrijpt en een poging doet het wél te begrijpen. Een boeiend en herkenbaar essay: niet elk gedicht is immers even duidelijk voor de beginnende poëzielezer. Het tweede essay dat doorging naar de finale is ‘Opgesloten als een dwaas’ van Jounes. Hierin zoekt hij hoop en troost in de poëzie voor een emotionele gebeurtenis in zijn leven.
Het programma werd aangevuld met levendige voordrachten van dichter Andy Fierens. De presentatie was in handen van Christophe Vekeman.