STAAKT!
Sinds 2017 hebben honderden jongeren van verschillende vo-scholen uit Amsterdam gedichten geschreven met de Februaristaking uit 1941 als bron van inspiratie. Ieder jaar nemen aan aantal scholen deel aan dit project. Poëziedocenten geven les, vertellen over de staking, lezen en bespreken gedichten en de jongeren schrijven aan de hand van verschillende schrijfopdrachten korte, niet rijmende gedichten. In de lessen is ook veel aandacht besteed aan de organisatie en de keuze om mee te doen met de staking.
Als slotstuk treden de jongeren op met hun gedicht voor een volle zaal in het theater van
de centrale OBA aan het Oosterdok. Tijdens deze optredens van de jongeren is ook een gastoptreden van de dichter K. Schippers die de oorlog heeft meegemaakt en daarover vertelt. Het programma wordt verder afgewisseld met muzikale intermezzo’s geïnspireerd op gedichten en teksten rond de Februaristaking. Een jury met daarin een lid van het comité kiest de mooiste gedichten en deze worden uitgedeeld tijdens de herdenking op 25 februari.
Dit jaar, 2021, is het wegens de maatregelen rond covid-19 niet mogelijk gebleken om de lessen op de scholen te geven en een afsluitend optreden te organiseren. In deze bundel is daarom een deel van de gedichten opgenomen die de afgelopen jaren geschreven zijn door jongeren van vo- scholen in Amsterdam. Bijzonder is dat klassen met zogenaamde nieuwkomers, jongeren die nog maar kort in Nederland wonen en soms zelf ervaring hebben met oorlog, geweld en onderdrukking dit tot uitdrukking hebben gebracht in hun gedichten. Ook zijn opgenomen gedichten van kinderen van po-scholen die zijn geschreven o.l.v. poëziedocent Jos van Hest van De Rode Loper op School. De Rode Loper op School werkt bij dit project met kinderen uit de bovenbouw van het basisonderwijs. De kinderen stellen zich een jongen, meisje, vrouw of man voor die mee heeft gedaan aan de staking en maken daar een beeldje bij o.l.v. beeldend kunstenaar Marije van der Hoeven. In de bundel zijn ook foto’s opgenomen van Amsterdam in oorlogstijd, de afsluitende programma’s en beeldjes die kinderen hebben gemaakt bij hun gedicht.